jueves, 12 de septiembre de 2013

Retallades educatives que afecten directament el personal i el centre docent



La tercera mesura aplicada a la reforma del Boletín Oficial del estado (2012) ens explica:
“Als centres públics, el nomenament de funcionaris interns per substitució dels professors titulars es produirà quan hagin passat 10 dies lectius des de la situació que dóna origen al nomenament. Durant aquest període de 10 dies previ al nomenament, la substitució haurà de ser atesa amb els recursos del propi centre.” (Boletín Oficial del Estado, 2012)


És a dir; quan un mestre agafi la baixa, hauran de passar deu dies abans de poder rebre un mestre substitut des del Departament d’Ensenyament, i aquell període haurà de ser cobert per mestres del propi centre.


Podria semblar que els principis d’eficiència i austeritat en que es basen les retallades no tenen una intencionalitat que afavoreixi l’àmbit educatiu, i contradiuen les afirmacions del Departament d’Ensenyament mencionades a l’anterior apartat, d’acord amb el que ens exposa el professor Bonal (2010) quan esmenta que la part més fàcilment retallable de la despesa són les inversions en equipaments, en programes o en serveis de suport, que poden condicionar altament una bona o mala qualitat de l’educació.

Així queda reflexat en el Pla de Pressupostari d’Espanya 2013-2014 (2012) enviat a Brusel·les. Algun dels ítems reflexats en aquest Pla que afecten al personal i administracions públiques del sector educatiu son:


Restriccions en la contractació de personal, nomenament de funcionaris interns i personal estatutari temporal, congelació de l’oferta pública de treball, a excepció de la taxa del 10% de reposició per jubilació per funcionaris docents; alhora també la supressió de la paga extra de Nadal de l’any 2012, es redueixen els dies de lliure disposició de 6 a 3 i desapareixen les vacances per antiguitat.




Però cal tenir en compte, que totes les mesures que afecten directament el professorat, indirectament incideixen en l’educació i en la formació de l’alumnat. Alerta Educación (2011) esmenta les conseqüències que poden comportar aquestes mesures de reajustament; com la pèrdua de desdoblaments, disminució de matèries optatives, activitats extraescolars o hores de biblioteca i menys professors de suport.

No hay comentarios:

Publicar un comentario