jueves, 19 de noviembre de 2009

Llegir, escriure, parlar i escoltar



Llegir, escriure, parlar i escoltar
Llegir, escriure, parlar i escoltar són les 4 habilitats que un usuari de la llengua ha de dominar per poder comunicar-se eficaçment a totes les situacions possibles.
-          Oral: Parlar, escoltar.
-          Escrit: Llegir, escriure.
-          Si jos sóc emisor: Escriure i parlar.
-          Si jo sóc receptor: Escoltar i llegir.
Llegir:
            Procés a través del qual es comprèn un text escrit.
            Llegir = Comprendre
1-      Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que en escrit té, per a qui el llegeix, NO és una rèplica del significat que l’autor va voler donar-li; sinó que és una construcció pròpia, que dependria de mí. (Construcció pròpia del lector).
2-      Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegir per alguna finalitat. L’objectiu sempre guia la lectura. Podem llegir per plaer, per aprendre una definició concreta. Això determinarà el tipus de lectura que farem, és a dir, lectura ràpida, lectura buscant la idea principal, etc).
3-      Llegir és un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer-se seu el text (relacionant-lo amb allò que ja sap). Ha d’adaptar-se el text, transformant els seus coneixements previs, en funció del que li aporta el text.
4-      Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continu. Inferència: Habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat de la resta (context). Qui llegeix formula un ahipòtesi sobre el significat del text que llegirà; i també de les seves parts, mentre va llegint (encara que no ens percatem).
A mesura que el lector va llegnt va verificant o refutant aquelles hipòtesi qu s’havia creat.





Escriure:
 Escriure és el procés mitjançant el qual, es produeix un text significatiu.




Parlar:
Expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatje articulat de forma coherent, de forma clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.





Escoltar:
 És comprendre un missatge, a partir d’enjegar tot un procés cognitiu, de construcció del significat i d’interpretació d’un missatge pronunciat oralment.
            Per ser un bon oient cal:
1-      Demana un paper actiu i participatiu.
2-      Demana un respecte per l’emisor i les seves idees.
3-      Demana ser objectiu per intentar entendre què ens diu l’altre, per escoltar i comprendre (ment en blanc).
4-      Un bon oient sap descobrir els objectius i propòsits de l’orador.
5-      Un bon oient sap descobrir les idees principals del missatge, sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l’orador.




No hay comentarios:

Publicar un comentario