El 1981, Linda Flower i John Hayes presenten el model més complet del procés de composició escrita. Aquest model és el més aplicat en l’ensenyament i descriu els processos mentals que es fan quan es s’escriu un text.
Aquest model diu que l’acte d’escriure es compon de :
1- La situació de comunicació
2- La memòria a llarg termini
3- Tres processos bàsics: fer plans, redactar i revisar
4- Un mecanisme de control que s’encarrega de regular-los i decidir en quin moment ha d’actuar un o altre.
La situació de comunicació
Es comprèn de tots aquells elements externs a l’escriptor:
- Problema retòric: Circumstàncies que provoquen que el subjecte escrigui.
- Text: És la resposta que es dóna a aquest problema, és a dir, allò que s’escriu.
Un anàlisi de tots els factors que componen el problema retòric, com podrien ser el tema, l’audiència i els propòsits serien els primers aspectes a tractar a l’hora d’escriure el text.
La memòria a llarg termini
Inclou els coneixements que té l’escriptor en el seu cervell, sobre:
- El contingut temàtic
- L’audiència
- Les diferents estructures textuals que s’utilitzen
- El traçat de lletres
Els coneixements també varien segons l’edat. Quant més petits siguin els alumnes , més caldrà que el mestre/a els ajudi.
Els processos bàsics de l’escriptura
La composició del text es desenvolupa mitjançant uns processos que no per força segueixen un ordre estricte. Aquests són les principals processos:
1- Planificació
Elaboració d’allò que es vol escriure i com es vol fer.
Subprocessos: generar, organitzar i formular objectius.
Aquests processos es poden realitzar mentalment o amb ajut d’un suport escrit.
2- Redacció
L’escriptor transforma les idees generades en un discurs comprensible per al lector.
En aquest procés e4s posen en pràctica coneixements com: compondre paraules, organitzar mentalment el text, components lèxics i sintàctics i components de cohesió social.
3- Revisió
L’escriptor repassa el text i corregeix el errors. Però no només es tracta d’una revisió, sinó de més d’una, que es fan al llarg de tot el text.
Es valora:
- Es val el contingut
- l’assoliment dels continguts
- la possibilitat de ser comprès pels lectors
- la coherència
- la cohesió
- l’expressió lingüística general
- l’estil
- l’ortografia
- etc.
Subprocessos que compon: avaluació i revisió i generació d’idees.
Valoració personal:
Mirant aquest esquema, descobrim la quantita de processos cognitius que comporta la tasca d'escriure. Personalment, crec que com a principals avantatges tenint el compte l'estructura dels recurs parlat, penso que amb l'escriptura escrita pensem millor tot allò que volem dir, ho expressem millor ja que podem repasar allò que hem escrit i finalment, penso que el recurs escrit ens permet estructurar millor allò que volem explicar. A més tenim a mà uns quants recursos amb els que només necessitem una fulla en blanc i una mica de temps per pensar.
El recurs que jo més utilitzo és la pluja d'idees. A partir de exposar tot allò que volem explicar, podem seleccionar-ho, ordenar-ho i expressar-ho de la millor manera i amb un lèxic correcte.
Mirant aquest esquema, descobrim la quantita de processos cognitius que comporta la tasca d'escriure. Personalment, crec que com a principals avantatges tenint el compte l'estructura dels recurs parlat, penso que amb l'escriptura escrita pensem millor tot allò que volem dir, ho expressem millor ja que podem repasar allò que hem escrit i finalment, penso que el recurs escrit ens permet estructurar millor allò que volem explicar. A més tenim a mà uns quants recursos amb els que només necessitem una fulla en blanc i una mica de temps per pensar.
El recurs que jo més utilitzo és la pluja d'idees. A partir de exposar tot allò que volem explicar, podem seleccionar-ho, ordenar-ho i expressar-ho de la millor manera i amb un lèxic correcte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario